Oplossing
Na een gedegen zoekwoordenonderzoek en aansluitende GAP-analyse (verschil tussen de huidige en gewenste situatie) was al snel duidelijk dat de bestaande content te summier was en niet voorzag in de informatiebehoefte van de websitebezoeker. Content bleek de sleutel tot…
- betere vindbaarheid in de zoekmachines
- meer en relevanter websiteverkeer
- meer conversies
Contentoptimalisatie op relevantie en techniek
In een contentstrategie op basis van de GAP-analyse maakten we inzichtelijk welke content geoptimaliseerd of gecreëerd moest worden om te voldoen aan de informatiebehoefte van de doelgroep.
Parallel daaraan voerden we een technische SEO-scan uit op de website. Aan de hand van de resultaten zijn bijvoorbeeld technische SEO-elementen aangepast, denk aan:
- onnodige 301-redirects verwijderd
- diverse metadata toegevoegd en/of geüpdatet
- alt-teksten met focuswoorden bij afbeeldingen geplaatst
- headerstructuur verbeterd
- interne links toegevoegd
Hierdoor sluit de content niet alleen aan op de informatiebehoefte van de websitebezoeker, maar ook op de scanbaarheid voor zoekmachines. Zo geef je de relevantie voor de gebruiker én de vindbaarheid van de content een boost.
Frontis schreef de content, toegespitst op verschillende focusgebieden, op basis van input van de marketeers van AREPA. Diverse pagina’s met content over diverse onderwerpen zijn losgetrokken van elkaar. Zo heeft ieder focusgebied een eigen landingspagina gekregen, waardoor de vindbaarheid per focusgebied sterk verbeterde. Daarnaast zijn de pagina’s conversiebewust ingericht door opvallende call-to-action buttons te plaatsen waar je ze zou verwachten.
In onderstaande grafiek is duidelijk zichtbaar wat het ‘lostrekken’ van de content voor het focusgebied ‘SCIOS Scope 8’ heeft gedaan. Zowel voor de positie in de zoekresultaten (oranje) als het aantal vertoningen (paars), aantal kliks (blauw) en Click-Through-Rate (groen).