Scroll

E-mailmarketing voor de B2B

Maar liefst 81% van de digital marketeers ziet e-mailmarketing als een primair marketingkanaal. Resultaatgerichte e-mailcampagnes vormen daarom in veel marketingstrategieën een belangrijk onderdeel. Zet je e-mailmarketing op de juiste manier in? Dan weet je klanten te binden én je (online) omzet te verhogen.

Wat is e-mailmarketing?

Met e-mailmarketing benaderen bedrijven klanten of geïnteresseerden direct met behulp van e-mail. Het doel van e-mailmarketing is acquisitie, overtuigen of informeren. Daarnaast is het ook een uitstekend middel voor relatiebeheer.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Maar, e-mailmarketing is zo veel meer dan dat. Zo zie je regelmatig leadgeneratie, tevredenheidsonderzoek, informatiedeling en event-uitnodigingen terug in e-mailmarketingcampagnes.

E-mailmarketing is dan ook voor vrijwel elk bedrijf interessant. Zowel B2C- als B2B-bedrijven zijn namelijk gebaat bij communicatie met haar doelgroepen.

Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation

Marketing automation gaat een stap verder dan e-mailmarketing. Met marketing automation ondersteun je het gehele proces van online interacties: je automatiseert het versturen van berichten op het juiste moment met de juiste boodschap naar specifieke personen binnen je doelgroepen. Dit doe je met automation tools, zoals Maileon of HubSpot.

5 voordelen van e-mailmarketing voor B2B

E-mailmarketing wordt binnen de B2B ingezet voor leadnurturing. Je bereikt je prospects op een laagdrempelige, snelle én persoonlijke manier zonder dat het een marketeer veel moeite kost. Daarnaast biedt het middel de volgende voordelen:

1. E-mailmarketing is meetbaar

Wanneer je (de juiste) e-mailmarketingsoftware gebruikt om e-mails te versturen, beschik je over veel data. Zo meet je gemakkelijk het aantal opens, kliks en conversies van jouw e-mailcampagnes. Met deze data optimaliseer je campagnes en stuur je bij waar nodig.

2. Doelgroepen zijn te segmenteren

De meeste e-mailmarketingsoftware hebben de mogelijkheid om doelgroepen op te delen in segmenten. Hierdoor sorteer je eenvoudig op interesse, geslacht of gegevens die voor jou belangrijk zijn. Je hebt de keuze om de hele doelgroep dezelfde e-mail te sturen of dat elk segment binnen je doelgroep een specifieke e-mail ontvangt. Op deze manier maak je jouw content relevant voor je doelgroep.

3. Eenvoudig te personaliseren

Door je database te verrijken met data van doelgroepen is content eenvoudig te personaliseren. Zo is het mogelijk om ontvangers persoonlijk aan te spreken met voor- en/of achternaam. Maar ook om een persoonlijk advies of aanbod te sturen op basis van interesses of eerdere aankopen. Deze feature maakt e-mailmarketing een krachtig en effectief marketingkanaal.

4. Relatief lage kosten

Het hoeft niet veel te kosten om e-mails te sturen naar de doelgroepen. Houd er rekening mee dat je tijd investeert in het opbouwen en inrichten van doelgroepen met de best passende segmentatie. Daarnaast hangen de kosten af van het gekozen platform en hoe uitgebreid de bijbehorende functionaliteiten zijn.

5. Hoge relevantie voor B2B

B2B mailingen scoren volgens onderzoek beter op relevantie. Bovendien worden ze vaker geopend en hebben doorgaans een hogere click rate dan B2C campagnes. Ongeveer 30 procent van de B2B mails wordt geopend. Bij B2C is dat percentage 22,84 procent. De click rate in B2B ligt op 5,23 procent, terwijl dat in B2C zo’n 3,45 procent is.

E-book 'E-mailmarketing'

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw B2B-bedrijf? Of op zoek naar tips & tricks om jouw e-mailcampagnes naar een volgend niveau te tillen? Download ons handige e-mailmarketing e-book speciaal voor B2B-bedrijven. Hierin vind je een checklist voor de optimalisatie van jouw e-mailcampagnes.

Onze ervaring met e-mailmarketing voor B2B

Om de beste resultaten te bereiken met e-mailmarketingcampagnes is het van belang om het platform te kiezen dat past bij jouw doelstellingen. Heb je bijvoorbeeld een uitgebreid pakket nodig of een eenvoudige interface om nieuwsbrieven te versturen?

Bij Frontis werken we het liefst met Maileon (Lees ook: 'Ons alternatief voor MailChimp: Maileon e-mail marketing automation software'), maar we zijn ook bekend met MailChimp en andere e-mailmarketingproviders, zowel gericht op e-mailmarketing als op marketing automation. We helpen je graag, ongeacht welk systeem je gebruikt.