Een krachtige samenwerking tussen B2B en B2C bedrijven
B2B2C stimuleert de samenwerking tussen B2B en B2C: bedrijven die de handen ineenslaan om nieuwe markten en klanten te bereiken middels een consumer-gedreven aanpak.
Schematisch ziet het er als volgt uit:
- B1: het bedrijf dat (een deel van) het product/dienst ontwikkelt en de consument tracht te bereiken via B2
- B2: het bemiddelende bedrijf tussen B1 en de consument dat een dienst inzet om het product of de dienst te verkopen (marketing) en weg te zetten (distributie)
- C: de consument van de betreffende markt
B2B2C in de maakindustrie
Bovenstaand schema schetst een idee, maar is voor de maakindustrie te kort door de bocht: in de waardeketen van de maakindustrie zijn namelijk meestal meerdere (half)fabrikaten betrokken bij het (productie)proces, zoals Official Equipment Manufacturers (OEM) of Spare Part Industries.
Daarom omschrijven we waardeketen binnen de maakindustrie grofweg als volgt:
Materiaal > Technologie > (Eind)product > Marketing
Om een ijzersterk (eind)product aan de man te brengen, moeten alle betrokken partijen bekend zijn met de behoeften en wensen van eindgebruikers. Het eindproduct dient immers een meerwaarde te bieden aan de eindgebruiker. Daarom is een samenwerking binnen de waardeketen cruciaal voor een succesvol product en proces.