Online trajecten kunnen op verschillende manieren worden aangevlogen. In veel gevallen delen we een traject op in verschillende fasen, zoals de designfase. Voor sommige projecten vliegen we de designfase aan in sprintvorm: de 'designsprint'. Dit is een intensief maar effectief traject waarin je met verschillende disciplines in vier dagen een probleemoplossende functie of concept voor een specifieke situatie bedenkt, creëert én test. In dit artikel leg ik uit waarom en hoe een designsprint werkt.
De designsprint: in 4 dagen een werkend prototype
Waarom een designsprint?
Snelheid! In een snel veranderende wereld is er soms geen tijd om maanden te vergaderen over een mogelijke oplossing of een goed idee. Alle creativiteit, spaarzame tijd en energie gaat verloren als iets te lang duurt. Een klein voorbeeld: je zit met een idee over een online tool. Het bespreken en uitdenken van de tool kan maanden in beslag nemen... Het momentum is dan direct weg.
Een nieuw idee of concept wil je daarom zo snel mogelijk ontwikkelen en testen bij je doelgroep. Vooral het testen wordt vaak vergeten; onderbouw keuzes met data en live feedback van testgebruikers. Door het maken van data-gestuurde keuzes tackle je ongevraagd ‘onderbuikgevoel’. Dit maakt het gesprek met je stakeholders een stuk eenvoudiger😉
Met een designsprint versnel je dus het proces waarmee het idee of concept wordt uitgedacht en gevalideerd bij de doelgroep. Doordat we tijdens de sprint direct een prototype uitwerken, voorkom je grote risico’s en kun je functionaliteiten testen zonder dat ze echt ontwikkeld zijn door developers.
Deze aanpak heeft voor verschillende klanten van Frontis een ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Het gezamenlijk ontwikkelen van concept in 4 dagen werkt inspirerend en motiverend voor de gehele organisatie. Daarnaast is het voor de stakeholders een gebakende investering (weinig risico) met duidelijke testresultaten.
Hoe?
Frontis had de designsprint graag zelf bedacht. Helaas, Jake Knapp en zijn collega’s waren ons voor... Een must-read is het boek Sprint van Jake Knapp. Leestip voor de aankomende vakantie!
Oorspronkelijk bestaat de designsprint uit 5 dagen, maar in de 2.0 variant is dit teruggebracht tot 4 dagen.
Voorbereiding
Je start met het samenstellen van een team, zorg dat deze bestaat uit:
- Decision-maker: stakeholder die de materie begrijpt en belangrijke keuzes mag en kan maken
- Teamleden: 3 tot 4 personen met verschillende expertises die belang hebben binnen de situatie en draagvlak binnen hun expertise van de organisatie)
- Facilitator: de begeleider van de designsprint
- UX/strategisch expert: user experience specialist en de maker van het prototype
Frontis zorgt als digital partner voor de creatieve ruimtes, facilitator en UX/strategische expertise aan tafel.
Dag 1: Situatie begrijpen (framing)
Dag 1 staat in het teken van het vraagstuk begrijpen en definiëren. Wat willen we bereiken? Wat is de huidige ‘journey’ en wat is ons doel (KPI)? Later op de dag gaan we op zoek naar inspiratie en ideeën uit andere branches of invalshoeken. Concentreer je niet suf op directe concurrenten en durf creatief te denken vanuit de behoeften van de eindgebruiker. Mijn collega Marco beschrijft in dit blog over klantbehoeften hoe je daar inzicht in krijgt.
Dag 2: Oplossing bedenken
Via verschillende workshops werken we op basis van de informatie uit dag 1 toe naar een idee/oplossing/concept op dag 2. Aan het einde van de dag maken we een storyboard om een prototype te ontwikkelen; een klikbaar model waardoor we in staat zijn een functie of concept te simuleren.
Dag 3: Prototype maken en testen
In de ochtend zet de UX designer het storyboard en de schetsen om tot een klikbaar prototype, daarnaast wordt er een testplan met KPI’s opgesteld. In de middag komen de eerste testgebruikers (uit de doelgroep) om de test af te nemen. Vanuit ons UX-lab coördineren we deze test-sessies en analyseren we de data.
Dag 4: Testen en evalueren
In de ochtend komen de laatste testpersonen langs in het UX-lab. In de middag worden de resultaten en vervolgacties besproken.
Subscribe-tip: innovatie studio AJ&Smart uit Berlijn heeft een YouTube-kanaal waar de designsprint en andere creatieve workshops inspirerend worden uitgelegd.
Van designsprint tot agile ontwikkeling
Zijn de test KPI’s gehaald? Dan is het de moeite waard om het concept verder te ontwikkelen. Zijn de KPI’s niet gehaald en daarmee het concept niet gevalideerd? Geen probleem, een designsprint is hierin een gecalculeerd risico. Schaaf het concept bij of schrijf het af. Stel je voor dat je dit had laten ontwikkelen met een gigantisch budget...
Ook een gevalideerd concept heeft op- of aanmerkingen die kunnen worden meegenomen in de optimalisatie van het concept/prototype. Afhankelijk van het eindresultaat kun je een besluit nemen over de definitieve ontwikkeling. Wel zo fijn als je dit kunt onderbouwen met verschillende testsessies.
En nu?
Een mogelijke vervolgstap is het uitwerken van het concept tot een minimal viable product (MVP) binnen een backlog. Dit product wordt door één van onze digital teams ontwikkeld en opgeleverd. In deze situatieschets bespaar je met een designsprint zo'n 2/3 maanden. Naast de snelheid creëer je ook eigenaarschap, betrokkenheid en draagvlak voor het idee, hiervan ga je de voordelen ondervinden in het vervolg van de ontwikkeling.
Klaar voor de start!
Ben je benieuwd hoe jij een kickstart kunt maken met een designsprint? Ik denk graag met je mee in jouw specifieke situatie.