Aan wat voor input moet ik denken?
Het gaat er dus in de basis om wat de doelgroep belangrijk vindt in plaats van wat je als bedrijf belangrijk vindt, zonder de business goals uit het oog te verliezen. Dat zijn soms hele simpele dingen, waar je zelf niet over nadenkt omdat het misschien vanzelfsprekend is.
Om je een idee te geven, sommen we wat vaak gehoorde input van gebruikers voor je op:
Corporate
- Ik kan de juiste informatie niet vinden
- Ik kan geen contact opnemen middels een vorm die voor mij prettig is
E-commerce
- Ik weet niet welk product geschikt is voor mijn situatie/vraagstuk
- Ik wil graag óók na het bestellen van een product overzicht bewaren in facturen, garantietermijnen etc.
Recruitment
- De afstand naar mijn werk is voor mij belangrijk
- Ik wil graag een goed beeld krijgen van de organisatie én het team waarbinnen ik terecht kom
Als je dit soort ‘uitdagingen’ al tackelt in de designfase, heb je een solide basis voor het vervolg van het traject doordat je weet waar jij de extra (digitale) waarde kunt toevoegen.
Focus group
Een focus group is een veelgebruikte onderzoeksmethode binnen de empathize fase. Je kunt het zien als een gestructureerde groepsdiscussie van een uur waar we, in samenwerking met onze opdrachtgever, een groep potentiële gebruikers van een platform samenbrengen om hun behoeften, ervaringen, meningen en verwachtingen te bespreken.
Een focus group kan op verschillende manieren worden opgezet en uitgevoerd, wij doen het vaak als volgt (voor zowel een nieuw, als een te optimaliseren platform):
- Participanten uitnodigen: selecteer 5-6 participanten die representatief zijn voor jouw doelgroep. De selectie kan op verschillende manieren worden uitgevoerd, denk aan willekeurige selectie of selectie op basis van bepaalde kenmerken. Het komt vaak voor dat we voor een project meerdere focus groups houden, omdat we vaak te maken hebben met verschillende type doelgroepen. Door ervoor te kiezen bepaalde personen juist wel of niet bij elkaar te zetten, krijg je de gewenste situatie: participanten gaan zich herkennen in elkaars verhalen, elkaar tegenspreken of juist aanvullen en daardoor het gesprek met elkaar aan.
- Discussie protocol ontwikkelen: we ontwikkelen een discussieprotocol met de thema's en onderwerpen die besproken dienen te worden tijdens de focus group. Het protocol kan ook de specifieke vragen bevatten die gesteld worden aan de participanten.
Tip! Hotjar is een handige tool om inzicht te krijgen waar mensen afhaken/niet uitkomen. Dit kan je wat eerste input geven voor de opzet van de focus group, want hier kun je doorvragen! Belangrijk: hou binnen de sessie ook voldoende ruimte voor nieuwe input.
- Faciliteren: één van onze specialisten leidt de focus group als facilitator. Deze persoon stelt vragen, begeleidt de discussie en zorgt ervoor dat alle participanten aan het woord komen.
- Resultaten analyseren (define fase): na afloop van de focus group analyseren en interpreteren we de resultaten. Hieruit kunnen we conclusies trekken over de behoeften en wensen van de potentiële gebruikers in relatie tot het te ontwikkelen platform.
Lukt het niet om de hele groep samen te krijgen op 1 moment, dan krijg je met losse interviews ook hele waardevolle inzichten.
UX lab
Een UX-lab-sessie is een onderzoeksmethode om gebruikersgedrag en -feedback te verzamelen over een bestaand platform of prototype van een te ontwikkelen platform. Zo krijgen we inzicht in hoe mensen zich door een platform bewegen, hoe ze dit ervaren en wat er geoptimaliseerd dient te worden.
In ons eigen UX lab doen we dit zo:
- Participanten uitnodigen: selecteer 5-6 participanten die representatief zijn voor jouw hele doelgroep. In tegenstelling tot de focus group nemen we deze participanten één voor één door het te testen platform. Dit duurt ongeveer een uur, dus bij 6 participanten kun je uitgaan van 6-8 uur.
- Testscenario's uitwerken: in de empathize fase wil je juist zicht krijgen op het natuurlijke gedrag van een gebruiker binnen het te testen platform. Om die reden kiezen we in deze fase er bewust voor om onze scenario’s en vragen zo vrij en open mogelijk te houden. Op die manier laten we de participant in zijn natuurlijke habitat, waardoor we zicht en grip krijgen op zijn natuurlijke gedrag en zijn ongezouten mening.
- Faciliteren en observeren: Frontis heeft een eigen 'UX Lab' om usability onderzoek te kunnen uitvoeren, met een testruimte, observatieruimte en benodigde software om de test af te kunnen nemen. Éen van onze specialisten begeleidt de participanten in de testruimte door het platform aan de hand van de scenario's en vraagt hierbij waar nodig door. In de observatieruimte wordt het gedrag door UX-experts geobserveerd en genoteerd.
- Resultaten analyseren (define fase): na afloop van alle UX-lab-sessies analyseren we de punten die naar voren kwamen bij de verschillende participanten en vertalen we dit naar requirements voor het (door) te ontwikkelen platform.