In de B2B maakindustrie is een transitie gaande van product- naar klantgericht denken. Een ingrijpend proces met veel consequenties. We zijn er als consument al aan gewend geraakt dat informatie altijd en overal digitaal beschikbaar is, volledig is afgestemd op onze persoonlijke behoeften en dat deze processen rondom informatievoorziening, aan- en verkoop razendsnel verlopen. Dit zijn factoren die ook voor bedrijven in de B2B maakindustrie steeds belangrijker worden. Sterker nog; ook deze, soms nog zeer traditionele bedrijven, komen sneller onder druk te staan dan je verwacht. Het is een kwestie van aanhaken of afvallen.
In dit artikel:
- De voordelen van digitaliseren
- Start met het in kaart brengen van je doelgroep
- Waarom zou je dat doen?
Gelukkig zien we dat veel bedrijven willen aanhaken. Tegelijkertijd zien we ook dat ze niet altijd goed weten waar ze moeten beginnen met digitaliseren. En dat is helemaal niet zo vreemd. Je werkt al tientallen jaren - succesvol - op een bepaalde wijze en veranderen kost veel tijd en energie. Om je te helpen geven wij in een reeks van artikelen concrete handvatten om aan de slag te gaan met de digitale transformatie. Zodat ook jij kunt aanhaken en aan de verwachtingen van de eindgebruiker kunt voldoen.
Er zijn twee belangrijke factoren die de digitale transformatie aanjagen:
Klantverwachtingen
De verwachtingen die jij als consument hebt, neem je ook mee naar je werk. Klanten verwachten 24/7 beschikbaarheid van relevante informatie, onmiddellijke actie bij service en support en een snelle en foutloze levering op de door hun gekozen locatie.
Technologie
De beschikbaarheid en toepasbaarheid van slimme (web)technologieën komen met de laatste ontwikkelingen in een stroomversnelling. En deze technologische middelen zijn niet meer alleen toegankelijk voor grotere bedrijven, maar ook het midden- en kleinbedrijf kan eenvoudig instappen dankzij slimmere, meer betaalbare oplossingen.
Toch gaat het in de B2B maakindustrie langzamer dan de meer consumentgerichte omgevingen. Daar heeft digitalisering een radicale impact op bedrijven. Denk aan de bekende voorbeelden zoals Airbnb, Über, Bol.com en Coolblue. Bedrijven die niet tijdig zijn meegegaan hebben het moeilijk of bestaan zelfs niet meer, denk aan Blokker en V&D. Maar ook in de maakindustrie zullen de verwachtingen kenteren. Zeker als medewerkers, (zoals de technische mensen en de inkopers) plaatsmaken voor de nieuwe generatie; jonge medewerkers die volledig 'digitaal' zijn opgegroeid (Generatie Z) en totaal andere verwachtingen, eisen en wensen hebben.