Online doelen
Zijn er in de current state al online doelen vastgelegd? Idealiter wel natuurlijk, want je moet weten waar je het als organisatie voor doet. Heb je meerdere doelgroepen en/of platformen? Stel dan ook meerdere doelen. En het liefst zo concreet mogelijk. Veelvoorkomende doelen als ‘online omzet verhogen’ of ‘naamsbekendheid verhogen’ klinken in eerste opzicht interessant, maar zijn veel te vaag. De ruimte voor interpretatie is te groot, waardoor je deze doelen nooit kunt evalueren.
In de desired state moet dat dus een slag duidelijker. In de meest ideale situatie doe je eerst een 0-meting en bespreek je de doelen voor het komende jaar. Dan heb je ook zo min mogelijk last van bijvoorbeeld seizoensinvloeden.
Tegelijkertijd snappen wij ook dat het niet makkelijk is om concrete doelen te stellen. Hieronder een aantal voorbeelden van harde kwantitatieve doelstellingen:
- x aantal leads
- x aantal bestellingen
- € online omzet
- x aantal aanvragen
Daarnaast kan je natuurlijk ook doelen stellen op het gebied van naamsbekendheid, vindbaarheid en het vergaren van contactgegevens van potentiële klanten, waaronder:
- x aantal bezoeken
- x aantal organische bezoeken
- x aantal downloads
- x aantal inschrijvingen nieuwsbrief
De kunst is altijd om op het snijvlak te zitten van ambitie en haalbaarheid. Lukt het door het ontbreken van een 0-meting nou niet om zulke concrete doelstellingen op te stellen? Bespreek dan samen met je collega’s wat voor jullie wél werkt. Het gaat er ten slotte om dat je een goede basis hebt om de voortgang te evalueren. Denk bijvoorbeeld aan doelstellingen als:
- Validatie ontwerp bij de doelgroep
- Datum livegang website of tool
- Realisatie van koppeling tussen ERP/PIM pakket en bestelportaal
- Realisatie van een digitale strategie en roadmap