Voorbeelden van E-business
E-commerce is dus één van de smaken binnen de e-business, maar welke toepassingen zijn er nog meer? Wij lichten ze toe met voorbeelden uit de praktijk. In de praktijk resulteert dat uiteindelijk in veel verschillende eindproducten: van websites, webshops, apps, portalen en slimme koppelingen.
De rode draad is dat het de beleving van (potentiële) medewerker, klant of leverancier verandert.
E-commerce
Het bekendste voorbeeld is e-commerce. Simpel verwoord is e-commerce niets meer dan digitaal verkopen. E-commerce kan je natuurlijk wel op meerdere manieren inzetten, 2 afwegingen zijn hierbij vaak van belang:
- Assortiment openbaar tonen. Bij Waterkracht worden producten, onderdelen én accessoires aangeboden via hun webshop, wat resulteert in meer online bestellingen en minder telefonische vragen. Hetzelfde geldt voor Wila, die met hun B2B webshop het aankoopproces volledig digitaliseerde. Maar het is ook een optie om alleen onderdelen en accessoires online te verkopen, zoals Winterwarm doet met haar meertalige webshop of Arco met haar webshop voor service artikelen en accessoires. Voor Sentimo ontwikkelden we een configurator en webshop waar bezoekers online eenvoudig op maat gemaakte radiatorbekleding kunnen bestellen.
- Informatie na log-in. Het is ook mogelijk dit (verder) af te schermen in de vorm van een bestelportaal. In een bestelportaal moeten de gebruikers eerst inloggen. Het grote voordeel is dan wel dat ze -op basis van de inlog- specifieke producten, nettoprijzen op basis van eigen kortingspercentages, historische facturen, product- en servicedocumentatie beschikbaar krijgen.
Maar natuurlijk zijn er ook allerlei hybride vormen mogelijk, waarbij het aanbieden en verkopen van producten worden afgestemd op de behoeften van de gebruiker en de processen van je organisatie.
Een belangrijk doel van E-commerce is vaak het verhogen van je verkoop. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door meer te verkopen aan bestaande klanten of het vinden van nieuwe afzetmarkten. Het vergroten van het succes van je webshop doe je vervolgens met een doordachte marketingmix.
Naast het verhogen van de verkoop kun je ook een efficiëntieslag slaan door processen te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan koppelingen met je bedrijfssoftware zoals ERP, CRM, PIM, PDM of financieel systeem. Dat scheelt in je kosten en zo houden je werknemers meer tijd over om echt het verschil te maken. In samenwerking met onze opdrachtgevers Bronkhorst, WILA, Saniceve en H&K digitaliseerden we hun bestelprocessen, waarbij er ook integraties met hun primaire bedrijfssystemen werden gerealiseerd.