Een stortvloed aan documentatie binnen technische bedrijven

LinkedIn
06 maart 2025
Graphic One Graphic Two

Binnen technische bedrijven stapelt documentatie zich op: handleidingen, prijslijsten, installatievoorschriften, facturen en onderdelenlijsten. Verspreid over papieren boekwerken, Word-bestanden, PDF’s en Excel-sheets. Een kriem voor zowel collega’s als klanten.

Wat als we alle data (tekst, tabellen, afbeeldingen, etc.) uit al deze bronnen (zelfs handgeschreven en met koffievlekken) kunnen samenvoegen tot 1 bron die je eenvoudig digitaal kunt oproepen? Dat kan met Azure AI Document Intelligence.

3 praktische toepassingen met deze techniek:

  1. Handleidingen beschikbaar maken voor een chatbot

Je hoeft geen handleiding van 30 pagina’s door te spitten. De chatbot geeft klanten en collega’s direct de juiste informatie op basis van oneindig veel documentatie waarmee hij gevoed wordt. Zie ook bijgaand voorbeeld: Chatbot 'Henk'

Chatbot Henk helpt met een kapotte pomp
  1. Onderdelenlijsten geautomatiseerd vertalen naar digitale exploded views

 Upload een foto of PDF van een machine, AI Document Intelligence leest alle onderdelen en nummers uit. Deze data koppelen we aan onze software, zodat gebruikers vervolgens alleen maar op een onderdeel hoeven te klikken voor meer informatie of direct bestellen.

  1. Controle van papieren facturen

Voor ATAG Benelux beoordelen we geautomatiseerd papieren facturen voor een cashback actie. Hiervoor voedden we het AI-model met een reeks aan facturen om de complexiteit van verschillende factuurindelingen, bestandsformaten en ‘ruis’ op facturen te begrijpen en te verwerken. Check deze case op onze website!

Achter deze 3 toepassingen zitten veel onderzoeken, keuzes en technieken. Een live demo zien? Neem dan contact met ons op.

Een artikel door:
Marco
Digitaal adviseur