Gmail en Yahoo treden hard op tegen de grote stroom ongewenste e-mails en voeren per 1 februari 2024 nieuwe, strengere inboxregels door. Een gamechanger voor organisaties die regelmatig bulk e-mails versturen naar klanten en contacten. Maar wat verandert er precies en hoe zorg je ervoor dat jouw e-mails netjes aankomen bij de ontvangers?
Verstuur je regelmatig bulk e-mails naar mailinglijsten via mailingprogramma’s? Lees dan snel verder!
Wat verandert er bij Gmail en Yahoo?
Dagelijks markeren ontvangers zo’n 162 miljard e-mails als SPAM, waarvan het grootste deel (36%) afkomstig is van verkoop- en marketingteams. Om deze stroom ongewenste e-mails tegen te gaan, scherpen Gmail en Yahoo hun algoritmes aan voor spamfiltering en e-mailauthenticatie.
Verzend je regelmatig bulk e-mails maar voldoen ze niet aan deze nieuwe standaarden? Dan verdwijnen ze sneller in de SPAM-box óf… worden ze niet eens afgeleverd bij de ontvanger. Dus zorg dat je voldoet aan de nieuwe regels:
- Vereisten voor e-mailverificatie van je domein
Een e-mailverificatie van het domein beschermt ontvangers tegen schadelijke berichten en je organisatie tegen nabootsing van je identiteit(spoofing). Daarnaast worden deze e-mails minder snel geweigerd of als SPAM gemarkeerd.
- Eenvoudig aan- en afmeldproces
Stuur e-mails naar ontvangers die jouw e-mails willen ontvangen. Maak het tegelijkertijd makkelijk voor ontvangers om zich af te melden voor je berichten.
- Een goede afzenderreputatie
Het is belangrijk om -als afzender- een goede reputatie te hebben. Een goede reputatie bouw je op met consistente verzendvolumes en lage afmeld- en spamklachtratio’s.
- Relevante inhoud en hoge engagement
Verstuur e-mails met relevante en waardevolle inhoud. Dit verhoogt de betrokkenheid van ontvangers.