Ben Tiggelaar
Innovatie is mensenwerk: tips voor een innovatieve cultuur
Hoe zorg je er nou voor dat je met elkaar creatieve, nuttige en nieuwe ideeën verzint? Ben Tiggelaar prikkelde ons direct met deze vraag, deelde veel nieuwe inzichten (fouten maken mag!) en hield ons scherp met stretch breaks. Het dansen deden wij voor je; jij hoeft alleen zijn key take-aways hieronder te lezen.
Ben doorliep 5 heldere stappen, die helpen om innovaties door te voeren binnen je organisatie:
1. Run & Change
Onze geest is geneigd om meer naar de urgente zaken van ‘het nu’ te bekijken, dan naar zaken in de toekomst. We streven naar zo weinig mogelijk fouten, stelt Ben. Terwijl fouten in de change noodzakelijk zijn…
Dus, fouten maken mag!
Ben benoemt 3 soorten fouten (eenvoudig, complex en intelligent falen) die je met een slimme faalstrategie tackelt:
- Verminder eenvoudige fouten: breng de basis op orde, zorg voor slimme processen en regel goed getrainde mensen
- Anticipeer en reageer op complexe fouten: erken dat in onzekere situaties dingen misgaan en creëer een ‘early warning system’
- Bevorder intelligente fouten: moedig collega’s aan om te leren door middel van kleine experimenten
Overweeg een A- en B-agenda tijdens vergadering, waarbij je minimaal 10% van de tijd over de toekomst praat. Of ga voor een 70-20-10 tijdverdeling, waarbij je 70% van de tijd besteedt aan bestaande business, 20% aan het verbeteren van de bestaande business en 10% aan radicale innovaties.
2. Innovatie-leiderschap
Er loopt niet één Einstein rond met het AHA!-gevoel. Het gaat om gezamenlijke genialiteit. Verzamel ideeën, pak veelbelovende ideeën op, experimenteer en haal je lering eruit.
Het helpt om te werken aan de hand van een choice map, waarbij je een hoofdprobleem opdeelt in deelproblemen en vervolgens ideeën binnen én buiten het vakgebied in kaart brengt. De deeloplossingen vormen samen de oplossing voor het hoofdprobleem.
In elk project zit overigens een bottleneck; een knelpunt wat een proces ophoudt of vertraagt. Het is de kunst om deze zo snel mogelijk te identificeren. Maak hiervan een prioriteit!
3. Vergadertechnieken
In de Westerse wereld wordt een kritische houding gewaardeerd. Dat is vaak best nuttig, maar niet als je creatieve, nieuwe ideeën aan het verzinnen bent…
Spreek daarom af:
- Wat jullie gaan doen (Signalling)
- En dat jullie de creativiteit een duw in de goede richting geven met “Ja, en…” (Plussing)
Vervolg je een nieuw idee met “Nee, want…”, dan sla je elk begin van een nieuw idee dood.
Creatief vergadering kost oefening, benadrukt Ben. “Vloeiend Spaans leren spreken, doe je ook niet in een kwartiertje”. Hij geeft een paar tips:
- Stap ‘breed denkend’ de vergadering in om het probleem goed te verkennen
- Schrijf in één minuut op wat iedereen belangrijk vindt
- Geef iedereen kort het woord: Wat heb jij opgeschreven?
- Laat 3-5 dominante piket paaltjes aan bod komen
4. Psychologische basis voor innovatie
Maar hoe krijg je de mensen zo ver? Soms is de drempel te hoog om mee te praten over nieuwe ideeën. We onderschatten namelijk hoe moeilijk mensen het vinden om zich te uiten. Deze mensen zijn vaak ‘stiller’ en je hebt er ‘weinig last van’.
Zorg daarom voor psychologische veiligheid, zodat collega’s dingen zeggen die ze normaliter niet durven te benoemen.
- Zet de toon: geef kaders, maak duidelijk dat elke mening telt en benadruk het doel
- Stimuleer participatie: wees nieuwsgierig, luister actief en creëer gelegenheid voor input
- Stel goede vragen: wat vinden de andere aanwezigen (verbreden) en waarom denk je dit (verdieping)?
- Reageer productief: spreek waardering uit, bied hulp en pak overtredingen aan
5. Hoe dan? Gedrag veranderen
Hiervoor maakt Ben gebruik van het 3 factor-model voor gedragsverandering, bestaande uit:
- Capaciteit
Het gaat allereerst om wat je al kunt. Is er weinig capaciteit? Dan heeft iemand weinig zin om te beginnen.
- Motivatie
Positieve ervaring helpt motivatie de goede kant op te draaien, dus laat zien dat er progressie plaatsvindt.
- Omgeving
Faciliteer in de werkomgeving – De makkelijkste manier en zodoende de sleutel tot gedragsverandering.