De Nederlandse industrie verdient steeds minder met maken en meer met denken en adviseren.
Het World Economic Forum verwacht dat het belang van kennisdiensten rondom R&D, design en service verder groeit de komende 5 jaar.
De Nederlandse industrie verdient steeds minder met maken en meer met denken en adviseren.
Het World Economic Forum verwacht dat het belang van kennisdiensten rondom R&D, design en service verder groeit de komende 5 jaar.
Een interessante vraag is wat dit betekent voor de investeringen van maakbedrijven. Om te helpen bij het beantwoorden vragen wij het regelmatig aan jullie klanten.
Dan komen deze 2 antwoorden naar voren:
Voor klanten van maakbedrijven worden calculaties en offertes steeds complexer door toenemende product opties en informatie. De werkvoorbereiding en binnendiensten zijn daar steeds drukker mee, terwijl er al een gebrek is aan tijd. Advies, ondersteuning en tooling vanuit de fabrikant is voor hen dus heel waardevol.
Het aantal gepersonaliseerde producten neemt toe. Dit resulteert in meer product variaties, toepassingen en documentatie. Het resultaat: de servicevragen worden moeilijker te beantwoorden (want minder standaard), de verwachting neemt toe en daardoor ook de druk op service.
Investeren in toegevoegde waarde? Volgens klanten van maakbedrijven is dat investeren in concrete advies- en servicediensten.