De impact van leadgeneratie op maakbedrijven
Door toenemende digitalisering komen maakbedrijven direct in contact met hun eindklanten. Eindklanten oriënteren zich namelijk massaal online. Daardoor komen ze steeds vaker als eerst in aanraking met de producent, waarna ze pas in een later stadium contact opnemen met de lokale dealer. Je kunt dus stellen dat het maakbedrijf een groter deel van het commerciële proces op zich neemt.
Verschillen tussen dealers
De functie van dealers verschillen. In veel gevallen heeft de dealer een lokale verkooprol, waarbij hij de verkoop in een specifiek land of specifieke regio op zich neemt. Daarnaast kan het ook heel lokaal van aard zijn. Bijvoorbeeld als het om belevingsproducten gaat, zoals dealers die lokaal fietsen verkopen. Het eerste contact met de eindklanten over service nemen deze dealers ook voor hun rekening.
Er zijn ook specifieke gevallen waarbij dealers daadwerkelijk iets toevoegen of configureren aan het product. Zoals in de installatiebranche. Het uiteindelijke product wordt dan niet geïnstalleerd door de producent, maar door een lokale installateur.
Verandering is noodzakelijk
Maakbedrijven komen dus meer in contact met hun eindklanten dan voorheen. En daar ontkomen ze ook niet aan. Onze ervaring leert dat ze zich moeten aanpassen. Want digitalisering levert nieuwe kansen op. Het vergroot niet alleen de kans op extra omzet, maar versterkt ook de merkbeleving en -loyaliteit. Want als maakbedrijf heb je meer kans om de eindklanten aan je te binden.
Kortom, schuw deze uitdaging dus niet. Maar weet wel dat je verkoopafdeling en supportafdeling extra werk krijgen. En afhankelijk van de rol van je dealers wordt dat alleen maar meer.