Content personalisatie en lead scoring in de praktijk
Content personalisatie wordt vaak gezien als één van de meest lastige vormen van marketing automation, want het gevaar bij personalisatie is dat je hiermee doelgroepen uitsluit. Het is immers niet altijd een gegeven dat dezelfde persoon die de eerste sessie op jouw website heeft gedaan, ook diegene is die later weer terugkomt. Dit kan namelijk ook de partner, zoon of dochter zijn die weer een hele andere behoefte heeft waarmee hij/zij jouw website bezoekt.
Waarom zou je overwegen content personalisatie toe te passen? Dit zijn de potentiële voordelen:
- Personalisatie kan leiden tot een verbeterde klantrelatie, doordat je beter aansluit bij zijn/haar behoeften
- Je krijgt meer en beter inzicht in hoe je je doelgroep kunt bereiken en overtuigen
- Je kunt de beleving verbeteren en daarmee meer sturing geven aan de customer journey
- ... en dus zodoende meer leads/aankopen genereren
Welke databronnen je gebruikt is bepalend voor de manier waarop je contentpersonalisatie toepast. Denk hierbij aan uitgevoerde doelgroepenanalyses, websitestatistieken (Google Analytics, Google Search Console, etc.), (verrijkte) CRM gegevens of data vanuit A/B-testen. En: continu bijsturen is bij content personalisatie ontzettend belangrijk. Probeer de eerste resultaten zo snel mogelijk om te zetten in praktische inzichten en borduur daarop verder.