Snellere website
Wanneer je een website bezoekt, gebeuren er op de achtergrond allerlei dingen, zoals het uitvoeren van tags (kleine stukjes code). Deze tags kunnen de website vertragen. Maar als deze tags op een andere computer (een externe server) worden uitgevoerd in plaats van op jouw eigen computer, zal de website sneller laden. Dit zorgt voor een fijnere ervaring voor de bezoeker en kan de website een betere positie in de zoekresultaten van Google behalen.
Privacy vriendelijker
Door tags op een externe (lees: je eigen) server te laten draaien, heb je meer controle over de data en bepaal je zelf welke informatie je verzamelt en hoe je deze deelt. Dit betekent dat je gevoelige informatie minder snel per ongeluk met de verkeerde partij deelt. En dat je de privacy van jouw gebruikers beter waarborgt.
Verbetering van marketingstrategie
Sommige browsers hebben de uitfasering van cookies al ingezet en zijn begonnen met het beperken van de levensduur van cookies van derden. Maar met server-side tracking gaan cookies langer mee, omdat deze als first-party cookies worden opgeslagen. Dit helpt marketeers om nuttige informatie te verzamelen en betere marketingstrategieën te maken, terwijl ze zich nog steeds houden aan de wetten en regels voor privacy en gegevensbescherming.
Betere campagne resultaten
Apple legt de laatste jaren steeds meer de focus op online privacy. Waar Apple het marketeers eerder al moeilijk maakte met App Tracking Transparency en Mail Privacy Protection, gaan ze nog een stap verder met Intelligent Tracking Prevention. Deze maatregel zorgt ervoor dat cookies van derden slechts beperkt houdbaar zijn op Apple-devices.
Dit heeft niet alleen impact op de resultaten van Facebook en Instagram campagnes, maar ook op andere platformen zoals LinkedIn en Google Ads. De platformen meten de prestaties namelijk minder goed door gebrek aan data. Het resultaat is dat je advertenties misschien niet zo goed presteren als je zou willen. Bovendien kost het daardoor meer om het gewenste resultaat te bereiken.
Doordat we met server-side tracking geen gebruikmaken van cookies van derden maar zogenaamde ‘first party data’, omzeil je de beperkingen van het Apple-apparaat. Hierdoor verzamel je meer data . Dit leidt tot betere prestaties van je advertenties tegen lagere kosten per klik.