3. Creëer relevante content
Door een groeiende informatiebehoefte bij B2B prospects is relevante content hét ‘smeermiddel’ geworden in B2B marketing. Het marketingteam moet dus continu kwalitatieve en relevante content creëren, afgestemd op de verschillende fases in het aankoopproces, om de juiste leads te kunnen genereren.
Stel een contentkalender op
Bij het creëren van content is een contentkalender een handig hulpmiddel. Hierin plant marketing wanneer ze welke content op welk kanaal gaan publiceren. Het gebruik van een contentkalender stimuleert planmatig en doelgericht werken. Zorg ervoor dat de salesafdeling ook toegang heeft tot de contentkalender. Zo weten zij precies wanneer welke content wordt geplaatst en kunnen ze deze content delen.
Misschien overbodig om te benoemen, maar zorg ervoor dat het marketingteam te allen tijde het salesteam op de hoogte houdt van acties, aanbiedingen of promoties. Ook dit kun je verwerken in de contentkalender.
Werk samen voor relevante content
Het salesteam heeft iedere dag contact met potentiële leads. Er is niemand in het bedrijf dus zo op de hoogte van wensen, behoeften en interesses die spelen bij de ‘ideale klant’ als het salesteam. Hieruit kan zeer relevante content ontstaan die volledig is afgestemd op wat er daadwerkelijk speelt in de markt. Organiseer bijvoorbeeld brainstormsessies tussen marketing en sales om op deze manier frisse ideeën te genereren voor relevante content.
Bovendien is de vakinhoudelijke kennis van salesmensen een prima basis voor passende en relevante content. Zo bouw je ook nog eens autoriteit op als expert in jouw vakgebied. Een marketeer kan bijvoorbeeld iemand van het salesteam interviewen om zo tot inhoudelijke informatie te komen, dat als basis voor een blog kan dienen.