Stel je voor: 10-30% tijdswinst bij onderhoud en reparaties

Blog
23 januari 2025
Graphic One Graphic Two

Wist je dat (technische) medewerkers vaak 10% tot 30% van hun werktijd kwijt zijn aan het zoeken naar de juiste informatie of onderdelen bij onderhoud en reparaties? In een 40-urige werkweek betekent dat 1 tot 2 uur per dag! Dat is kostbare tijd, zeker in een sector die kampt met personeelstekorten op technisch vlak.

Het probleem ontstaat veelal door:

  • Het bestaan van meerdere versies van machines door doorontwikkeling.
  • Beperkte of verouderde (papieren) documentatie.
  • Verloop of verlies van kennis binnen de organisatie.

Niet zo gek dus dat de zoektocht naar de juiste onderdelen een veelvoorkomend en tijdrovend probleem is. Bovendien is het zonde van de beschikbare manuren om een (relatief goedkoop) onderdeel te moeten traceren, terwijl deze tijd ook aan andere activiteiten kan worden besteed.

Zoektocht versnellen met exploded views

Een krachtige manier om deze zoektocht te versnellen, is het inzetten van digitale exploded views. Waar vroeger een technische tekening in een stoffige handleiding zat, kun je nu online binnen een platform:

  1. Het juiste product vinden.
  2. Via de exploded view precies zien welk onderdeel vervangen moet worden.
  3. Met één klik het betreffende onderdeel bestellen, zonder dat de binnendienst telkens wordt belast.

Zo werkt het in de praktijk

  • Een monteur ontdekt een versleten onderdeel in product X.
  • Hij logt in op het online platform en zoekt product X op.
  • Via de exploded view identificeert hij exact het te vervangen onderdeel.
  • Met één klik plaatst hij het onderdeel in de winkelwagen en rekent hij af.
Cookies toestaan?

Om deze content te kunnen bekijken, moeten cookies geaccepteerd worden.

Cookie instellingen aanpassen

Extra waarde door integratie

Koppel je deze digitale exploded views aan een intern systeem zoals een PIM of ERP, dan kun je:

  • Dynamische prijzen tonen, bijvoorbeeld met staffelkorting of klant specifieke prijzen.
  • Voorraad- en levertijden up-to-date houden, eventueel per locatie.
  • Automatisch advies geven, zoals: "Als je onderdeel X bestelt, heb je waarschijnlijk ook onderdeel Y nodig."

De visuele weergave is duidelijk, en in combinatie met real-time informatie over prijs, levertijd en voorraden zorg je dat het bestelproces van onderdelen snel en eenvoudig verloopt zonder jouw binnendienst te belasten.

Direct aan de slag met exploded views

Ingewikkeld? Nee hoor. Denk niet te moeilijk. Zelfs de meest eenvoudige PDF’s zijn toepasbaar! Voor Waterkracht hebben we een geïntegreerde exploded view-oplossing gerealiseerd in hun nieuwe platform. Het resultaat is niet alleen een flinke tijdwinst voor monteurs en klanten, maar ook een ontlasting van de interne service-afdeling.

Meer weten?

We helpen maakbedrijven en technische organisaties met het opzetten van digitale platformen, configuratoren en slimme oplossingen voor de aftersales. Benieuwd hoe wij dit voor jouw organisatie kunnen aanpakken? Neem gerust contact op en ontdek de mogelijkheden.

Zo bespaar je kostbare tijd, houd je de servicekosten laag en vergroot je de klanttevredenheid. Precies wat je nodig hebt in een concurrerende markt!

Een artikel door:
Jeffrey
Projectmanager