Jouw kennis op een waardevolle manier delen met anderen: dat is waar het bij content marketing om draait. Waar je begint? Stel eerst een contentstrategie op! Een contentstrategie is niks minder dan het bedenken van een plan waarin je vaststelt hoe jouw content gaat bijdragen aan jouw doel. En dat plan hoeft niet zo ingewikkeld te zijn: het past op een half A4'tje! Ik laat je zien hoe je dit doet:
Zo bepaal je jouw contentstrategie (op een half A4'tje)
Stap 1: Bepaal je doel
Bepaal het doel: wat is de reden dat je content wil creëren en delen en voor wie? Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: naamsbekendheid creëren, leads binnenhalen of websiteverkeer genereren. Door regelmatig relevante content te delen, wordt jouw bedrijf beter zichtbaar. Het hebben van een doel en het meten van het uiteindelijk resultaat, helpt je om collega’s (en ook het management) mee te krijgen jou te helpen unieke content te creëren. Ga voor jezelf eens na, als jou wordt gevraagd input aan te leveren voor een artikel, wil je toch graag weten wat het doel hiervan is?
Stap 2: Stel je doelgroep vast
Wanneer je je doel hebt vastgesteld, ga je nadenken over de motivatie van jouw doelgroep. Waar hebben zij behoefte aan? Ga na welke vraagstukken jouw klanten bezighouden, bijvoorbeeld via jouw collega’s die veel klantcontact hebben of via de zoekmachine van de website: op welke termen zoekt men?
Hoe meer jij je kunt inleven in jouw doelgroep, hoe groter de kans is dat jouw content aansluit op hun behoefte. Wat je kan helpen is het opstellen van buyer persona’s. Hierbij maak je een gedetailleerd profiel van hoe jouw ideale klant eruit ziet. In dit profiel neem je naast persoonlijke en demografische kenmerken, ook informatie op over het aankoopproces van de klant. Hang deze persona’s bij je bureau zodat je hier regelmatig aan herinnerd wordt.
Stap 3: Bekijk je bestaande content
Nu je bepaald hebt aan welke content jouw doelgroep behoefte heeft, kun je gaan kijken welke content je al hebt. Er is vast content die je (na wat kleine wijzigingen) prima kan hergebruiken. Tips om kritisch naar jouw bestaande content te kijken geeft Monique in dit artikel.
Tip: Vergeet niet om naast je website, ook naar andere kanalen te kijken zoals social media, bestaande video’s, of misschien heb je nog wel een oude brochure liggen. Vaak heb je meer dan je denkt!
Stap 4: Bepaal welke nieuwe content er moet komen
Oke.. je hebt nu je doel bepaald, je doelgroep vastgesteld en je bestaande content bekeken. Welke nieuwe content heb je nodig? Hierbij is het slim rekening te houden met het type content dat je gaat aanbieden in de verschillende fases van de customer journey. De customer journey geeft een goed inzicht in welke contactmomenten je hebt met je doelgroep en welke behoefte de doelgroep op welk moment heeft. Of terwijl: speel op het juiste moment in op de behoefte van je doelgroep.
Even een voorbeeld: Stel jij hebt een vakantiepark. Bezoekers die nog niet bekend zijn met het vakantiepark bereik je bijvoorbeeld door social media en door online te adverteren. De informatie die zij willen zien, is anders dan de informatie van bestaande klanten. Bestaande klanten weten bijvoorbeeld al hoe het zwembad eruit ziet en wat er in de omgeving te doen is. Je doel is hetzelfde (boeking plaatsen), maar je bereikt de klant niet met dezelfde content. Bij een bestaande klant kun je bijvoorbeeld e-mailmarketing inzetten.
Na deze stap weet je welk type content je voor de verschillende doelgroepen nog moet creëren. In het volgende artikel gaat Monique dieper in op de creatie van content. We geven tips waar je op moet letten en hoe je het slimst en het snelst content creëert.
Stap 5: Plannen en actie!
Welke oude en nieuwe content ga je wanneer gebruiken? Handig om te weten wanneer je je collega’s aan de jas moet trekken. De planning hoeft niet tot in de puntjes vast te staan. Je kunt immers niet nu al weten welk nieuwsbericht je over een halfjaar gaat plaatsen. Wat je wel weet is dat je bijvoorbeeld iedere maand een nieuw bericht wilt plaatsen. Meer tips over effectief content plannen vind je in dit artikel.
Dan zijn er nog de kanalen die je kunt inzetten om content te verspreiden. Maar dat is voor latere zorg, hier kom ik in een later artikel op terug. Eerst doelen, doelgroep en onderwerpen vaststellen! Noteer dit op een A4’tje, het lijkt misschien kinderachtig maar het geeft je handvatten voor het vervolg.
Denk je eindelijk klaar te zijn..
Er blijft werk aan de winkel.. Denk je je contentstrategie klaar te hebben? Vergeet niet om jouw strategie continu te evalueren en bij te stellen. Is jouw doelgroep nog steeds jouw doelgroep? Zijn er nieuwe vraagstukken bijgekomen die je moet uitlichten? Je contentstrategie zet je niet vast voor 10 jaar, het is een continu proces.. maar wel onwijs leuk om mee bezig te zijn! Let’s get it started!
Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw contentstrategie? Laat het mij weten. Ik help je graag verder!